چگونگی خواندن کاتالوگ رنگ مو

هرکدام از اعداد روی کاتالوگ نشان‌دهنده تن رنگ یا همان پایه، سایه اصلی و سایه فرعی رنگ هستند. هنگام خواندن کاتالوگ بعد از توجه به شماره رنگ‌ها به حروف مقابل آن‌ها هم توجه کنید. مثلا حرف N که به معنی طبیعی یا حرف C که علامت اختصاری رنگ دودی یا G که علامت رنگ طلایی و … است.

از رنگ زیتونی که در گروه سرد قرار دارد برای از بین بردن قرمزی موها نیز استفاده می‌شود. رنگ طلایی در گروه گرم قرار دارد و موها را براق و درخشان می‌کند و در بسیاری از ترکیب رنگ‌ها قابل استفاده و پرطرفدار است.

رنگ‌های طبیعی یا همان گروه N قابلیت ترکیب با تمامی رنگ‌ها را دارند. در این دسته رنگ‌ها از شماره 1 تا 4 دارای رنگ‌دانه‌های آبی با تن سرد، از شماره 5 تا 7 رنگ‌دانه‌های قرمز با تن گرم و از شماره 8 تا 10 دارای رنگ‌دانه‌های زرد با تن گرم هستند.

چند اصطلاح که باید بدانید:

سری رنگ

رنگ‌های داخل کاتالوگ بر اساس رنگ نهایی که به موها می‌دهند، دسته‌بندی شده و در سری رنگی‌های مختلف تقسیم‌بندی شده است.

رنگ‌های اصلی

رنگ‌های اصلی کاتالوگ رنگ‌هایی هستند که تقریبا در تمامی کاتالوگ‌ها وجود دارند و در سری‌های دیگر رنگ مو از ترکیب این رنگ‌ها ایجاد می‌شوند.

پایه رنگ

منظور از این عدد همان عدد قبل از ممیز است که میزان تیرگی و روشنی رنگ را مشخص می‌کند و از عدد ۱ شروع و تا ۱۲ که بلوند پلاتینه است هر چه عدد بیشتر باشد ، عدد ۱ تیره‌ترین و عدد ۱۲ روشن‌ترین رنگ است

تناژ رنگ

عدد یا عددهای بعد از ممیز در کاتالوگ‌خوانی رنگ مو هستند که به معنی رفله سایه‌ای که شما زیر نور خورشید موها را می‌بینید، به طور مثال زمانی که شما سایه‌ای از رنگ قرمز در موها می‌بینید، یعنی موها تناژ قرمزی دارند

اعداد در کاتالوگ رنگ مو

رنگ موهای حرفه‌ای اغلب با اعداد یا ترکیبی از اعداد و حروف برچسب‌گذاری می‌شوند:

عدد قبل از اسلش (نقطه اعشار، خط تیره، نقطه) – نشانگر سطح رنگ.

اولین عدد بعد از اسلش – نشانگر تناژ اصلی رنگ مو است.

عدد بعدی بعد از اسلش – نشانگر بازتاب رنگ یا تناژ فرعی رنگ مو است.

 پایه رنگ مو

اولین عددی که روی تیوپ یا جعبه ‌رنگ مو ظاهر می‌شود پایه رنگ (عمق/سبک بودن) است. این عدد به روشن یا تیره بودن رنگ اشاره دارد و تن یا ماهیت رنگ را توصیف می‌کند. همان‌طور که می‌بینید، هر یک از یازده سطح رنگ به‌طور مناسب برای نشان دادن درجه خاصی از روشنایی یا تیرگی نام‌گذاری شده است. هرچه عدد اول بزرگ‌تر باشد، یعنی تن رنگ روشن‌تر است.

 

به‌عنوان‌مثال، پایه ۱ مشکی، پایه ۵ قهوه‌ای متوسط و پایه ۱۰ روشن‌ترین بلوند است. تمام پایه‌های دیگر نشان‌دهنده سایه‌هایی هستند که در بین این رنگ‌ها قرار می‌گیرند. همچنین گاهی ممکن است با اعدادی مانند ۱۱، ۱۲ هم مواجه شوید که مربوط به رنگ‌های بسیار روشن مانند پلاتینه هستند.

این سیستم شماره‌گذاری پایه رنگ در کاتالوگ رنگ مو تمامی برندهای حرفه‌ای یکسان است و تنها ممکن است برخی تفاوت‌های جزئی باهم داشته باشند. شناخت پایه رنگ مو می‌تواند در ترکیب رنگ‌های مختلف به شما کمک کند تا بتوانید جدیدترین رنگ مو‌های ۱۴۰۱ را بدون نگرانی روی موهای خود پیاده کنید.

تناژ اصلی و فرعی رنگ مو

عامل بعدی در انتخاب رنگ مو، انتخاب تناژ رنگی است که برای موهایتان انتخاب کرده‌اید. انتخاب تناژ مناسب برای رسیدن به رنگ موی دلخواه بسیار ضروری است. تناژ اصلی با عددی پس از نقطه اسلش یا اعشار  در کاتالوگ رنگ مو نشان داده می‌شود.

اولین عدد بعد از اسلش به تناژ اصلی رنگ اشاره دارد که رنگ غالب در یک تیوپ رنگ است و گرم یا سرد بودن رنگ را نشان می‌دهد.

اما شماره دوم (سوم) بعد از اسلش بسته به برند تولیدکننده رنگ مو، نشان‌دهنده تناژ فرعی رنگ مو و بازتاب رنگ است.

به‌طور مثال عدد ۱۴/۸ به این صورت خوانده می‌شود: بلوند طلایی روشن با تناژ دودی سرد و ته رنگ مسی

حروف در کاتالوگ رنگ مو

برخی برندها در کاتالوگ رنگ مو به‌جای اعداد از حروف استفاده می‌کنند. هرکدام از این حروف معنای خاصی دارند و در تشخیص رنگ موی مناسب به ما کمک می‌کنند. معنی این حروف به‌صورت زیر است:

N رنگ موی طبیعی

A خاکستری

V بنفش

C دودی

G طلایی

M زیتونی

B بژ- آبی

R قرمز

K مسی

O نارنجی

P پلاتین

OR قرمز نارنجی

NA خاکستر خنثی

NB قهوه ای خنثی

NF فوق طبیعی

PB روشن مایل به بژ

PG روشن مایل به طلایی

PS روشن مایل به ماسه‌ای

S ماسه‌ای

حرف B در این سیستم برای دو رنگ بژ و آبی به کار می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم هنگام انتخاب رنگ‌هایی با این حرف بیشتر دقت کنید و حتماً از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اگر رنگی مانند RV دارای تناژهای دوتایی است، به این معنی است که تن اول برجسته‌تر است و دومی برای تکمیل رنگ اول اضافه می‌شود. به‌عنوان‌مثال، حروف RV در کاتالوگ رنگ مو به این معنی است که رنگ عمدتاً دارای تناژهای قرمز با کمی بنفش است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *