راه‌های مراقبت از پوست

رعایت نکات زیر می‌تواند پیری پوست را به تاخیر بیندازد و از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کند:

 نوع پوست خود را بشناسید

اولین قدم برای داشتن یک روتین مراقبت پوستی عالی این است که نوع پوست‌ خود را بشناسید. شما باید محصولات مراقبت از پوست را بر اساس نوع پوست‌‌تان انتخاب کنید. در غیر این صورت، وضعیت پوست‌ بدتر می‌شود.

برای تشخیص نوع پوست، ابتدا صورت خود را با یک شوینده‌ ملایم بشویید و آن را با یک حوله نرم خشک کنید. یک ساعت صبر کنید و در این مدت به صورت‌تان دست نزنید. سپس از نزدیک کیفیت پوست‌ خود را بررسی کنید و با توجه به توضیحات زیر نوع آن را تشخیص دهید:

  • پوست حساس: قرمز و ملتهب است و گاهی‌اوقات دچار سوزش می‌شود.
  • پوست خشک: پوسته پوسته و خشن است و دچار خارش می‌شود.
  • پوست چرب: چرب و براق است. این علامت معمولا در ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) دیده می‌شود.
  • پوست مختلط: ناحیه T چرب و براق و سایر نواحی صورت خشک است.
  • پوست معمولی: شفاف است و هیچ‌کدام از علائم فوق را ندارد.

برای داشتن روتین پوستی روزانه کامل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پوست را با شوینده ملایم بشویید

    بهتر است این کار را یک بار صبح و یک بار شب قبل از خواب انجام دهید. برای شستشوی صورتتان، مقدار کمی از پاک کننده را بین کف دستتان بگذارید و با دست به آرامی پوستتان را ماساژ دهید.شستن صورت با فشار ملایم به تمیز شدن آن کمک می‌کند. بعد از یک یا دو دقیقه صورتتان را آب بکشید و با حوله‌ای نرم خشک کنید. اگر آرایش می‌کنید، این کار را در دو مرحله انجام دهید. قبل از شستشو، صورتتان را با روغن پاک کننده، شیر پاک کن یا میسلار واتر پاک کنید و سپس با ژل یا فوم شستشو، آن را بشویید.برای پاک کردن چشم هم به جای مالیدن آن، اجازه دهید که محلول چند دقیقه در ناحیه باقی بماند تا راحت‌تر پاک شود.

  • پوست را با تونر پاکسازی کنید

اگر از تونر استفاده می‌کنید، باید بعد از شستن صورت آن را به پوستتان بزنید. الزامی در استفاده از تونر در روتین پوستی روزانه وجود ندارد، با این حال اگر دوست دارید که تونر را در مراحل مراقبت از صورتتان جا بدهید، حتما باید قبل از هر کاری از آن استفاده کنید.چند قطره از تونر را در پد بریزید و به آرامی به صورتتان بکشید. اگر تونرتان لایه‌بردار است و یا از اسیدها در ترکیب آن استفاده شده است، حتما استفاده از آن را به شب محدود کنید. اما می‌توانید تونرهای آبرسان را در روز هم مورد استفاده قرار دهید.

  • از آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید

در این مرحله از روتین پوستی روزانه باید از مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌ها هم باعث آبرسانی پوست می‌شوند و هم به خاطر بافت سنگین‌شان، سایر محصولات پوستی روی پوستتان را قفل می‌کنند.

  • اگر پوست صورتتان جوش دارد از ضد جوش و آکنه استفاده کنید

اگر پوستتان آکنه دارد، در این مرحله باید از محصولات ضد جوش استفاده کنید. شب‌ها بهترین زمان برای استفاده از محصولات ضد جوش هستند، چون پوست در این زمان در حال ترمیم است.درنظر داشته باشید که محصولات ضدجوش حاوی بنزوئیل پراکسید یا سالیسیلیک اسید را همزمان با رتینول استفاده نکنید؛ ترکیب این دو ماده می‌تواند باعث تحریک پوستتان شود.

  • اگر پوست شما چروک دارد از محصولات ضد چروک استفاده کنید

مقدار مناسبی از کرم ضد چروک را بردارید و خوب آن را روی پوست صورت به خصوص قسمت‌هایی که در معرض چروک هستند یا چروک بیشتری دارند ماساژ دهید. بهتر است این ماساژ به صورت چرخشی و دورانی باشد. این کار می‌تواند سبب فعال‌سازی ترمیم پوستی و افزایش جریان خون در این مناطق شود.علاوه بر نقش درمانی کرم‌های ضد چروک، آن‌ها قادر هستند به عنوان عامل جلوگیری کننده از ایجاد چروک‌های جدید هم مناسب باشند. با این حال، باید توجه داشته باشید که برای گرفتن نتیجه‌ی دلخواه باید استمرار و صبر داشته باشید. همچنین، مدت زمان رسیدن به نتیجه‌ی دلخواهتان بستگی به نوع پوست، ژنتیک و سنتان دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *